1 Het klokhuis
2 Vliegtickets.nl
3 Pissebedden info
4 Kinderpleinen
5 Kennisnet Kids
6 Leesfeest
7 Willem Wever
8 Kidsweek
9 Rekenweb
10 Surfkids
Website 1
Naam website: het Klokhuis
Doelgroep: groep 1 t/m 8
|
|
Afwezig
|
Zwak
|
Matig
|
Goed
|
1
|
URL
Herkenbaarheid
|
|
|
|
x
|
2
|
Auteur/Organisatie
|
|
|
|
x
|
3
|
Look-and-Feel
|
|
|
|
x
|
4
|
Opbouw
structuur (verticaal – horizontaal)
|
|
|
x
|
|
5
|
Heldere
menustuctuur
|
|
|
|
x
|
6
|
Weet je te allen tijde waar je bent?
|
|
|
|
x
|
7
|
Navigatie
|
|
|
|
x
|
8
|
Zoekfunctie
|
|
|
|
x
|
9
|
Blijf je binnen je zoekgebied?
|
|
|
|
x
|
10
|
Vind je de gewenste info?
|
|
|
|
x
|
11
|
Kun je de info verwerken?
|
|
|
x
|
|
12
|
Externe links
|
|
|
|
x
|
Opmerkingen:
De site van het Klokhuis bevat heel veel verschillende soorten informatie
voor kinderen, maar heeft ook een apart menu voor volwassenen. Voor de kinderen
is er erg veel educatief verantwoord materiaal te vinden, zowel om te lezen en
te kijken als ook om te spelen. Voldoende afwisseling om het aantrekkelijk te
houden voor kinderen. De zoekfunctie werkt goed: je blijft binnen je
zoekopdracht, maar krijgt ook alternatieve zoekopdrachten te zien, die verwant
zijn aan jouw zoekopdracht. Er is zoveel verschillende info dat het menu wel
wat aan overzichtelijkheid inboet.
Website 2
Naam website: Vliegtickets.nl
Doelgroep: reizigers,
volwassenen
|
|
Afwezig
|
Zwak
|
Matig
|
Goed
|
1
|
URL Herkenbaarheid
|
|
|
x
|
|
2
|
Auteur/Organisatie
|
|
|
|
x
|
3
|
Look-and-Feel
|
|
|
|
x
|
4
|
Opbouw structuur (verticaal – horizontaal)
|
|
|
|
x
|
5
|
Heldere
menustuctuur
|
|
|
|
x
|
6
|
Weet je te allen tijde waar je bent?
|
|
|
|
x
|
7
|
Navigatie
|
|
|
|
x
|
8
|
Zoekfunctie
|
|
|
|
x
|
9
|
Blijf je binnen je zoekgebied?
|
|
|
|
x
|
10
|
Vind je de gewenste info?
|
|
|
|
x
|
11
|
Kun je de info verwerken?
|
|
|
x
|
|
12
|
Externe links
|
|
|
x
|
|
Opmerkingen:
Een website die ik zou gebruiken voor een project over vakantiebestemmingen
dat ik aan het uitwerken ben voor groep 7 en 8. De gegevens van een reis zijn
eenvoudig in te voeren en je krijgt een goed overzicht van de mogelijke
vluchten met bijbehorende prijzen en eventuele overstaps. Ook voor leerlingen
geeft dit duidelijke informatie op basis waarvan zij de verschillende tickets
zouden kunnen vergelijken.
Website 3
Naam website: Pissebedden info
Doelgroep: algemeen
|
|
Afwezig
|
Zwak
|
Matig
|
Goed
|
1
|
URL
Herkenbaarheid
|
|
|
|
x
|
2
|
Auteur/Organisatie
|
|
|
x
|
|
3
|
Look-and-Feel
|
|
|
|
x
|
4
|
Opbouw
structuur (verticaal – horizontaal)
|
|
|
|
x
|
5
|
Heldere
menustuctuur
|
|
|
|
x
|
6
|
Weet je te allen tijde waar je bent?
|
|
|
x
|
|
7
|
Navigatie
|
|
|
|
x
|
8
|
Zoekfunctie
|
x
|
|
|
|
9
|
Blijf je binnen je zoekgebied?
|
x
|
|
|
|
10
|
Vind je de gewenste info?
|
|
|
|
x
|
11
|
Kun je de info verwerken?
|
|
|
|
x
|
12
|
Externe links
|
|
|
x
|
|
Opmerkingen:
Deze website heb ik gebruikt voor een practicum over pissebedden. De site
geeft veel informatie, maar meer dan dat is het ook niet. Om antwoorden op
vragen te vinden was de site voor leerlingen van groep 5 voldoende duidelijk,
maar voor leerlingen is het verder niet uitnodigend om mee aan de slag te gaan
nadat hun eerste nieuwsgierigheid is bevredigd.
Website 4
Naam website: Kinderpleinen
Doelgroep: groep 1 t/m 8
|
|
Afwezig
|
Zwak
|
Matig
|
Goed
|
1
|
URL
Herkenbaarheid
|
|
|
|
x
|
2
|
Auteur/Organisatie
|
|
|
x
|
|
3
|
Look-and-Feel
|
|
|
x
|
|
4
|
Opbouw
structuur (verticaal – horizontaal)
|
|
|
x
|
|
5
|
Heldere
menustuctuur
|
|
|
x
|
|
6
|
Weet je te allen tijde waar je bent?
|
|
|
|
x
|
7
|
Navigatie
|
|
|
x
|
|
8
|
Zoekfunctie
|
|
|
|
x
|
9
|
Blijf je binnen je zoekgebied?
|
|
|
|
x
|
10
|
Vind je de gewenste info?
|
|
|
x
|
|
11
|
Kun je de info verwerken?
|
|
|
x
|
|
12
|
Externe links
|
|
|
|
x
|
Opmerkingen:
Deze site bidet heel veel informatie over uiteenlopende onderwerpen voor
zowel leerling als leerkracht. Omdat ik weet dat er erg veel te vinden is op
deze site, gebruik ik hem zelf ook regelmatig bij het voorbereiden van mijn
lessen. Een groot nadeel vind ik echter dat de site niet echt overzichtelijk is
en dat het nogal eens voorkomt dat een link niet (meer) werkt. Dat schept verkeerde
verwachtingen en is met name voor leerlingen vervelend om mee te werken. Als ik
leerlingen zou aanraden met deze site te werken, zou ik wel tevoren goed
uitgezocht hebben of zij dergelijke niet werkende links niet te vaak tegen
zouden komen. Daarnaast is het vooral een site om andere sites over bepaalde
onderwerpen te vinden. Leerlingen leren dus geen nieuwe inhoudelijke informatie
over een bepaald onderwerp van deze site.
Website 5
Naam website: Kennisnet Kids
Doelgroep: groep 1 t/m 8
|
|
Afwezig
|
Zwak
|
Matig
|
Goed
|
1
|
URL Herkenbaarheid
|
|
|
|
x
|
2
|
Auteur/Organisatie
|
|
|
|
x
|
3
|
Look-and-Feel
|
|
|
|
x
|
4
|
Opbouw
structuur (verticaal – horizontaal)
|
|
|
x
|
|
5
|
Heldere
menustuctuur
|
|
|
x
|
|
6
|
Weet je te allen tijde waar je bent?
|
|
|
x
|
|
7
|
Navigatie
|
|
|
x
|
|
8
|
Zoekfunctie
|
x
|
|
|
|
9
|
Blijf je binnen je zoekgebied?
|
x
|
|
|
|
10
|
Vind je de gewenste info?
|
|
x
|
|
|
11
|
Kun je de info verwerken?
|
|
x
|
|
|
12
|
Externe links
|
|
|
|
x
|
Opmerkingen:
Deze website ziet er erg leuk uit, maar er is geen sprake van
gestructureerd kunnen zoeken of navigeren. Het is meer een kwestie van ergens
op klikken en dan ontdekken wat er achter zit en zo van het één in het ander
belanden. De links die worden aangeboden zijn wel erg leuk en educatief
verantwoord, maar ik zou de website niet snel inzetten bij een les. Het is wel
duidelijk en makkelijk dat er een goed onderscheid is gemaakt tussen de
leeftijdsgroepen.
Website 6
Naam website: Leesfeest
Doelgroep: 4 – 20 jaar
|
|
Afwezig
|
Zwak
|
Matig
|
Goed
|
1
|
URL Herkenbaarheid
|
|
|
|
x
|
2
|
Auteur/Organisatie
|
|
|
|
x
|
3
|
Look-and-Feel
|
|
|
|
x
|
4
|
Opbouw
structuur (verticaal – horizontaal)
|
|
|
|
x
|
5
|
Heldere
menustuctuur
|
|
|
|
x
|
6
|
Weet je te allen tijde waar je bent?
|
|
|
|
x
|
7
|
Navigatie
|
|
|
|
x
|
8
|
Zoekfunctie
|
|
|
|
x
|
9
|
Blijf je binnen je zoekgebied?
|
|
|
|
x
|
10
|
Vind je de gewenste info?
|
|
|
|
x
|
11
|
Kun je de info verwerken?
|
|
|
x
|
|
12
|
Externe links
|
|
|
x
|
|
Opmerkingen:
Dit is een aantrekkelijke website om naar te kijken vol met recensies en
verhalen over kinderboeken en niet gebonden aan een bepaalde schrijver of
uitgever. Het is een leuke website om kinderen snel informatie over bepaalde
boeken te geven en het is handig ingedeeld naar leeftijd. Zelf met het
taalgebruik van de recensies wordt rekening gehouden met de leeftijd waarvoor
het boek is geschreven. Een leuke website om leesonderwijs te ondersteunen!
Website 7
Naam website: Willem Wever
Doelgroep: 9 t/m 12 jaar
|
|
Afwezig
|
Zwak
|
Matig
|
Goed
|
1
|
URL
Herkenbaarheid
|
|
|
|
x
|
2
|
Auteur/Organisatie
|
|
|
|
x
|
3
|
Look-and-Feel
|
|
|
|
x
|
4
|
Opbouw
structuur (verticaal – horizontaal)
|
|
|
|
x
|
5
|
Heldere
menustuctuur
|
|
|
|
x
|
6
|
Weet je te allen tijde waar je bent?
|
|
|
|
x
|
7
|
Navigatie
|
|
|
|
x
|
8
|
Zoekfunctie
|
|
|
|
x
|
9
|
Blijf je binnen je zoekgebied?
|
|
|
|
x
|
10
|
Vind je de gewenste info?
|
|
|
|
x
|
11
|
Kun je de info verwerken?
|
|
|
x
|
|
12
|
Externe links
|
|
|
|
x
|
Opmerkingen:
Een echte site voor nieuwsgierige kinderen en dat zijn ze in de leeftijd
van de doelgroep bijna allemaal! De zoekmachine werkt goed en naast het
antwoord op je vraag staan meteen allerlei verwante vragen, waardoor je als het
ware vanzelf blijft doorklikken en lezen. De site is heel duidelijk en
overzichtelijk. Veel inhoudelijke informatie in korte stukjes tekst, filmpjes,
afleveringen van Willem Wever en spelletjes om te spelen. Niet om hoeveelheden
informatie voor bijv een werkstuk op te vinden, maar wel een goede bron voor
het beantwoorden van specifieke vragen. Jammer dat ik er niet eerder op gekeken
heb, anders had ik afgelopen voorjaar bij mijn practicumles over pissebedden
ook nog kunnen vertellen hoe een pissebed geboren wordt (heb ik net gelezen)!
Website 8
Naam website: Kidsweek
Doelgroep: groep 5 t/m 8
|
|
Afwezig
|
Zwak
|
Matig
|
Goed
|
1
|
URL
Herkenbaarheid
|
|
|
|
x
|
2
|
Auteur/Organisatie
|
|
|
|
x
|
3
|
Look-and-Feel
|
|
|
|
x
|
4
|
Opbouw
structuur (verticaal – horizontaal)
|
|
|
|
x
|
5
|
Heldere
menustuctuur
|
|
|
|
x
|
6
|
Weet je te allen tijde waar je bent?
|
|
|
x
|
|
7
|
Navigatie
|
|
|
|
x
|
8
|
Zoekfunctie
|
|
|
|
x
|
9
|
Blijf je binnen je zoekgebied?
|
|
|
|
x
|
10
|
Vind je de gewenste info?
|
|
|
x
|
|
11
|
Kun je de info verwerken?
|
|
|
x
|
|
12
|
Externe links
|
|
|
|
x
|
Opmerkingen:
Kidsweek wordt gebruikt met begrijpend lezen. Voor leerlingen is het meer
een snuffel en spelletjes site in mijn beleving, maar wel een leuke! Opvallend
is wel dat bij een aantal menu’s je ineens van de website van Kidsweek af bent,
op bijv Hyves beland en het dan niet heel duidelijk is hoe je weer terugkomt op
Kidsweek. Er staan ontzettend veel berichten op en daardoor verdwijnt het
overzicht wel eens.
Website 9
Naam website: Rekenweb
Doelgroep: groep 1 t/m 8
|
|
Afwezig
|
Zwak
|
Matig
|
Goed
|
1
|
URL
Herkenbaarheid
|
|
|
x
|
|
2
|
Auteur/Organisatie
|
|
|
|
x
|
3
|
Look-and-Feel
|
|
|
x
|
|
4
|
Opbouw
structuur (verticaal – horizontaal)
|
|
|
|
x
|
5
|
Heldere
menustuctuur
|
|
|
x
|
|
6
|
Weet je te allen tijde waar je bent?
|
|
|
|
x
|
7
|
Navigatie
|
|
|
|
x
|
8
|
Zoekfunctie
|
|
|
|
x
|
9
|
Blijf je binnen je zoekgebied?
|
|
|
|
x
|
10
|
Vind je de gewenste info?
|
|
|
|
x
|
11
|
Kun je de info verwerken?
|
|
|
|
x
|
12
|
Externe links
|
|
|
x
|
|
Opmerkingen:
Dit is een website waarvan het spelletjes gedeelte boordevol
rekenspelletjes zit. Leuk om te doen, maar er zijn zoveel spelletjes dat het
overzicht niet altijd even duidelijk is. Wel kun je goed aangeven per groep en
onderwerp wat je voor soort spel zoekt en dan komt er een duidelijke selectie
tevoorschijn. Lijkt me een leuke website om in te zetten om extra te oefenen
met bepaalde rekenvaardigheden. De spelletjes zien er niet erg schools uit en
lijken me voldoende uitdagend en boeiend te zijn.
Website 10
Naam website: Surfkids
Doelgroep:
|
|
Afwezig
|
Zwak
|
Matig
|
Goed
|
1
|
URL
Herkenbaarheid
|
|
|
|
x
|
2
|
Auteur/Organisatie
|
|
x
|
|
|
3
|
Look-and-Feel
|
|
|
|
x
|
4
|
Opbouw
structuur (verticaal – horizontaal)
|
|
|
x
|
|
5
|
Heldere
menustuctuur
|
|
|
x
|
|
6
|
Weet je te allen tijde waar je bent?
|
|
|
x
|
|
7
|
Navigatie
|
|
|
x
|
|
8
|
Zoekfunctie
|
|
|
|
x
|
9
|
Blijf je binnen je zoekgebied?
|
|
|
|
x
|
10
|
Vind je de gewenste info?
|
|
|
|
x
|
11
|
Kun je de info verwerken?
|
|
x
|
|
|
12
|
Externe links
|
|
|
x
|
|
Opmerkingen:
Deze website komt niet erg duidelijk over. Er is van alles te doen, maar
een duidelijk doel spreekt er niet uit. Er is wel een zoekmachine, maar daarin
kan je alleen dingen aanklikken die je ook in het menu kunt vinden. Op zich kom
je dus keurig waar je wilt zijn, maar zonder zoekmachine was je daar ook
gekomen. Er zitten een aantal taal en rekenspelletjes op, maar die zien er niet
erg uitnodigend uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten