Pagina's

donderdag 23 augustus 2012

De hoorn des overvloeds

Voor mijn onderzoeksopdracht koos ik het onderzoeken van digitale werkvormen. Natuurlijk weet je dan dat er digitaal erg veel meer kan dan het inzetten van een computer en het digibord  en gebruikmaken van de standaard programma's, maar deze stortvloed aan mogelijkheden had ik niet verwacht. Het is een ware digitale hoorn des overvloeds!
De inzet van sociale media opent voor mij weer een geheel nieuwe wereld, maar wel een wereld waar de leerlingen anno 2012 erg in thuis zijn en dus zal de les aan betekenis voor hen winnen als je die media inzet.

Vooral het boek met voorbeelden van prachtige lessen en projecten met behulp van allerlei digitale middelen en programma's om zelf een wiki met je klas te maken of om opdrachten van buiten school binnen te halen met behulp van twitter spraken erg tot mijn verbeelding. Het vergt nog wel wat zoek- en leerwerk, maar daar zal ik vrije dagen graag aan willen besteden! Ik had al een project voor mijn eindstage in groep 7 of 8 verzonnen over vakantiebestemmingen van de leerlingen van mijn laatste stageschool in het voorjaar van 2013, maar nu heb ik gevonden op welke manier ik dat project kan "digitaliseren"! Niet meer alles op papier en mondelinge enquetes houden (zelf voor groep 3 zouden ze mooi na kunnen denken hoe je een enquete mbv iconen en plaatjes in elkaar zet), maar digitale enquetes, blog om de voortgang van het project bij te houden, een wiki om alles te verzamelen en inzichtelijk te maken voor de rest van de klas!! Laat ik niet alles tegelijk doen, maar een deel van de tips uit dit boek ga ik zeker gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten