Met name op het gebied van het inzetten van ict middelen voor het begeleiden van leerlingen en de inzet van digitale hulpmiddelen voor observaties en handelingen in het basisonderwijs schiet mijn kennis nog echt tekort. Aan het inzetten van ict in de verschillende vakken anders dan gebruik maken van de software die bij de methode hoort en een powerpoint presentatie annex vertonen van ene filmpje ben ik in mijn lessen nog niet gekomen.
Op meer algemeen niveau scoor ik redelijk bij de meeste competenties.
Het maken van een webquest / webwandeling zal dus nuttige voor mij zijn evenals het doen van een onderzoek naar de bestaande mogelijkheden van het begeleiden en leiden van leerlingen met ict middelen.
RESULTATEN PROPEDEUTISCHE FASE
Starttoets ingevuld op: 25-6-2012 21:44:04
Eindtoets ingevuld op: 25-6-2012 21:44:07
COMPETENTIESCORES Interpersoonlijk
competent
De student weet dat er omgangsnormen zijn
bij het werken op de
computer en internet en kan deze
toepassen in zijn/haar lessen.
|
Start 100%
Eind 0%
|
De student weet dat er digitale
leeromgevingen zijn waarin kinderen
kunnen samenwerken.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student is bekend met de leefwereld
van kinderen en weet welke rol ict
daarin speelt.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student is op de hoogte van
verschillende ict-middelen voor het
begeleiden en leiden van leerlingen en
kan deze middelen toepassen op
kleine groepen.
|
Start 60%
Eind 0%
|
De student is bekend met literatuur over
ict en communicatie.
|
Start 60%
Eind 0%
|
schil startmeting en eindmeting: -75% (START
75%, EIND 0%)
COMPETENTIESCORES Pedagogisch competentschi
l startmeting en eindmeting: -70% (START
70%,
De student weet dat er omgangsnormen zijn
bij het werken op de
computer en internet en kan deze
toepassen in zijn/haar lessen.
|
Start 100%
Eind 0%
|
De student is bekend met de leefwereld
van kinderen en weet welke rol ict
daarin speelt.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student heeft kennis over het aanbod
van digitale hulpmiddelen bij
observaties en handelingsplannen in het
basisonderwijs.
|
Start 40%
Eind 0%
|
D 0%)
COMPETENTIESCORES Vakinhoudelijk &
didactisch competent
Ver
De student kan digitale verwerkingsvormen
(digiles, webwandeling)
inzetten in de les en zelf eenvoudige
(klassikale) verwerkingsvormen
ontwikkelen.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student kan in een les ICT inzetten om
aan te sluiten bij de actualiteit.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student is zich bewust van de
processen van identiteitsvorming bij
kinderen en houdt hier rekening mee met
het handelen in de digitale
wereld.
|
Start 80%
Eind 0%
|
schil startmeting en eindmeting: -65%
(START 65%, EIND 0%)
De student weet welke onderwijsvisie er
in zijn stagegroep gehanteerd
wordt en past deze visie toe op het
computergebruik in de klas.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student is op de hoogte van de
ICT-vaardigheden van de leerling.
|
Start 60%
Eind 0%
|
De student is op de hoogte van
verschillende ict-middelen voor het
begeleiden en leiden van leerlingen en
kan deze middelen toepassen op
kleine groepen.
|
Start 60%
Eind 0%
|
De student kan ICT inzetten om tegemoet
te komen aan verschillen bij
leerlingen.
|
Start 60%
Eind 0%
|
De student kan gebruik maken van de
mogelijkheden van educatieve
software bij het evalueren van
activiteiten.
|
Start 60%
Eind 0%
|
De student kan ICT integreren binnen
verschillende vakgebieden.
|
Start 60%
Eind 0%
|
COMPETENTIESCORES Organisatorisch competent
Ve
De student is op de hoogte van
gezondheidsrisico’s bij langdurig
computeren.
|
Start 100%
Eind 0%
|
De student weet welke onderwijsvisie er
in zijn stagegroep gehanteerd
wordt en past deze visie toe op het
computergebruik in de klas.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student maakt gebruik van ict bij zijn
klassenmanagement.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student kan zijn organisatie zodanig
inrichten dat alle kinderen de
gelegenheid krijgen om met ict te werken
in lessen.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student kan leerlingen op een veilige
en verantwoorde manier de
computer laten gebruiken.
|
Start 60%
Eind 0%
|
De student kent het begrip mediawijsheid.
|
Start 60%
Eind 0%
|
COMPETENTIESCORES Competent in het
samenwerken met collega's
De student kan informatie met behulp van
ict delen met collega’s.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student kan gebruik maken van
samenwerkingsomgevingen op
internet.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student kan feedback geven en
ontvangen met behulp van ict.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student weet en ervaart dat ict binnen
de school gemak, genot en
gewin kan opleveren.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student weet wat een digitaal
leerlingvolgsysteem is en waar het toe
dient.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student kan zijn school- en
leerling-gegevens toegankelijk ordenen via
de computer.
|
Start 80%
Eind 0%
|
startmeting en eindmeting: -80% (START 80%,
EIND 0%)
COMPETENTIESCORES Competent in samenwerken
met omgeving
Ver
De student weet op welke digitale
manieren hij ouders en andere
belanghebbenden kan informeren.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student maakt gebruik van digitale
communicatie en
samenwerkingsmiddelen om te overleggen
met mensen en instellingen
buiten de school.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student kan naar ouders duidelijk
maken wat het belang van ict in het
onderwijs is.
|
Start 80%
Eind 0%
|
schil startmeting en eindmeting: -80% (START
80%, EIND 0%)
COMPETENTIESCORES Competent in reflectie en
ontwikkeling
De student weet via internet diverse
professionele bronnen te vinden en
raadplegen om te werken aan eigen
ontwikkeling.
|
Start 80%
Eind 0%
|
De student houdt zich op de hoogte van
ict en onderwijsontwikkelingen.
|
Start 60%
Eind 0%
|
De student kan gebruik maken van
internettools bij het begrijpen en
analyseren
van eigen gedrag en dat van anderen.
|
Start 60%
Eind 0%
|
tartmeting en eindmeting: -65% (START 65%,
EIND 0%)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten